Uppföljning på djursjukhuset

Hej på er!

Hoppas att ni alla har en jätteskön sommar med era fina hundar, och att det går bra med både semestrar, valpar och Englandsresor :)

Idag var jag och Nouchi på Malmö djursjukhus för uppföljning av försöksgruppen med artroshundar som vi har varit med i. Man kunde hamna i 3 olika grupper, en som tränade med vibrationsplatta, en som skulle träna på treadmill (löpband under vatten) och en som skulle träna själva hemma. Nouchi och jag blev lottad in i den grupp som skulle träna själva hemma, så jag var väldigt nyfiken på om vår träning hade gett något resultat. Nouchi fick göra samma saker som vi gjorde i början av maj när det var "inskrivning" hos Marie och Lena på rehabavdelningen, dvs hoppa över några hinder, gå upp och ner för en trappa,  resa sig snabbt från läggande, skritta, trava och galoppera i koppel m.m.

Som tur var tyckte de att Nouchi hade blivit mycket bättre, vilket kändes jättebra :) Nouchi fick även prova på att simma i poolen som finns på djursjukhusets rehabavdelning och det gick också jättebra! Nouchi simmade ju flera gånger i veckan under sina första 2 år i livet eftersom jag jobbade på ett hundsim på Österlen då, men jag visste inte om hon kom ihåg något av det för det var ju 3,5 år sedan hon sist simmade i en pool. Efter att jag duschat av Nouchi och satt på henne en flytväst så hjälptes Lena och jag åt med att leda henne uppför rampen till poolen. I början spjärnade hon emot ordentligt men när hon väl stod på den lilla "bryggan" så att vattnet nådde henne till magen så var det precis som om något klickade till och så fort hon väl tog de första simtagen så såg man tydligt på henne att detta var något hon kom ihåg!

Efter den första lite ryckiga rundan i bassängen så lossnade det helt för henne, man såg verkligen hur roligt hon tyckte det var och hon simmade runt som om hon aldrig gjort något annat. Hon började apportera leksaker som vi kastade till henne och hon var så duktig att Lena tyckte att hon kunde simma utan koppel, gissa om Matte var stolt! :)  Hon kom till och med ihåg mina gamla kommandon för "höger-vänster sväng", "gå till bryggan" m.m fast det var tre och ett halvt år sedan hon hörde dem sist!! Hon såg så underbart lycklig ut där i vattnet som bara en riktigt glad hund kan göra att  jag nästan fick tårar i ögonen... Så härligt det är när man ser att ens hund kommer ihåg något som gjort den riktigt lycklig fast det var många år sedan sist :)

Jag har nu bestämt att Nouchi ska få fortsätta simma där regelbundet, så vi ska köpa ett 10-kort och börja simma själva en gång i veckan tänkte jag, inte bara för att det gör så gott för hennes höft men också för att hon älskar det så mycket :)

Kram på er alla från Camilla och hennes trötta men väldigt lyckliga briard som nu sover tungt ;)












Kommentarer
Postat av: Anna o Pelle

Vad spännande med artrosgruppen! Får ni reda på sen om grupperna skiljer sig åt och hur mycket?

När ska ni ut och tävla lydnad nästa gång? Jag och Pelle ska tävlingsdebutera i 2:an den 25 oktober, undrar hur det ska gå...

Ha det så gott!

2009-07-15 @ 19:30:04
URL: http://pelleerovraren.blogspot.com
Postat av: Linda och Cookie

Hej Camilla! Så roligt att höra från dig och att läsa på din blogg (måste uppdatera oftare!). Vilket sammanträffande att du skrev om artrosgruppen precis idag, jag har haft en arbetskollega på besök ikväll (som jag nästan aldrig träffar) och hon berättade precis att deras hund är med på denna artrosgrupp (fast innan jag läst din blogg). De har en rottweiler som heter Doris, är det nån i din grupp?

Vi har en skön semester, lugnt och städat =). Du får gärna komma och hälsa på någon dag om du har vägarna förbi! Ha en skön fortsatt sommar och klappa om Nouchi, kram på er!

2009-07-15 @ 23:05:04
Postat av: jenny

Hej! Håller med ovanstående.. kul med en uppdatering! Du vad kostar det där simkortet och när har dom öppet?

Ha det fint/Jenny å Zorro

2009-07-16 @ 19:05:20
URL: http://www.vallhundenzorro.blogspot.com
Postat av: Pamela

Härligt att hennes ben blivit bättre!! Jättekul o höra! O skoj att hon gillar simma o kom i håg så mycket :D De dära hundarna e nog mycket klokare än vad vi människor tror :) Kram!

2009-07-16 @ 23:42:58
URL: http://briardkimba.blogg.se/
Postat av: jenny

Hej Camilla!

Tack för svaret... Tänkte kolla om det kanske går att följa med dig nån gång och kolla när du simmar med Nouchi?! Jo det stämmer att jag skall ha en hund till, om allt bara klaffar (man vågar inte tro det förren det har hänt!). I så fall skall jag ta med Molly hem från skottland. Dit åker jag och Johanna om 2 veclor ca, längtar så!

Ha det bäst/Jenny

2009-07-21 @ 10:48:22
URL: http://www.vallhundenzorro.blogspot.com
Postat av: Eva Th

HEJ! Rasade in här via Woodlooks gb! Alltid kul att "träffa på" en ny briardbekantskap. Grattis till 1:a-prisen i lkl I! Jag har en liten fawnig tjej & en snäppet större svart gosse... Simmat har den svarte i fem år sen gamla mamma, nu saligen insomnad, fick börja vid 10 års ålder för att hålla kroppen i trim och den lilla har plaskat i bassäng sen hon var 6 månader. Suverän aktivitet!

2009-07-23 @ 18:46:31
URL: http://www.biralevi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0